رد کردن لینک ها

صفر تا صد سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) چیست؟

یکی از مباحث بسیار جدی این روزها، استفاده از ابزار سیستم مدیریت آموزش یا lms است. سیستم مدیریت آموزش یا lms ابزاری است تحت وب که ظرفیت برنامه ریزی، گزارش گیری، راه اندازی، نظارت و رهگیری مطالب و دوره های آموزشی مورد نیاز مخاطب را ایجاد کرده است. این سیستم در سازمانها، شرکت ها، دانشگاه ها و مدارس میتواند حسب نیاز مورد استفاده قرار گیرد. سیستم مدیریت آموزش یا lms با توجه به ظرفیت هایی که برای کارفرما و یا مدیران ایجاد میکند، میتواند به عنوان ابزاری بسیار کارآمد مورد توجه قرار گرفته و در نهایت موجب رشد و ارتقای سطح آموزش افراد شود.

از جمله دغدغه های این روزهای مدارس، دانشگاه ها، موسسات آموزشی، شرکت ها و ادارات، مباحث آموزش و یادگیری افراد است. اگرچه مدیران آموزشی تلاش کرده اند از ابزارهای مختلفی در فضای مجازی با هدف آموزش و یادگیری افراد استفاده کنند اما دستیابی به یک سیستم جامع که ظرفیت های بالایی را برای مدیریت کاربران، رهگیری دوره های آموزشی و میزان آمادگی کاربر، نیازمندی های آموزشی و دوره های مورد نیاز، برگزاری آزمون، سهولت در استفاده و بارگذاری مطالب و محتوای آموزشی، بررسی میزان رشد و نیازمندی آموزشی افراد و مواردی از این دست یک نیاز بسیار جدی است که نرم افزارهای مدیریت یادگیری توانسته اند تا میزان بسیار بالایی این نیازمندی ها را برطرف سازند.

امروزه شرکت های بسیاری در تلاش هستند با ارتقای سطح آموزش نیروهایشان در سازمان ها و یا آموزش دانشجویان یا دانش آموزان به صورت مجازی و کار در منزل به ارتقای سطح دانش آنها پرداخته و از حصول به نتیجه مطلوب که همان ارتقای سطح دانش افراد است اطمینان یابند. سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) با شناخت صحیح و درست نیازمندی های آموزش کارمندان در سازمانها و مدارس و دانشگاهها توانسته است کمک شایانی به مدیریت اموزش افراد داشته باشد. در ادامه به ویژگی های سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) میپردازیم.

ویژگی های سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

  • تعریف دوره های آموزشی
  • قراردادن محتواهای مرتبط با دوره آموزشی مربوطه از جمله عکس، ویدئو، صدا و فایل های مرتبط متنی
  • امکان مشخص کردن گروه، کلاس و مدرس و تعریف هر کدام از آنها
  • امکان ایجاد یک صفحه و پنل کاربری برای هر دانشجو یا کاربر
  • ظرفیت برای دانش آموز و یا دانشجو جهت فعالیت و مشارکت در سرفصل های درسی
  • تعیین تمرین ها و تکالیف آموزشی هر کاربر بر اساس درخواست مدرس برای کار در منزل
  • پیگیری وضعیت دانشجویان
  • سهولت و کابرپسند
  • امکان گزارش گیری های مختلف بر اساس ازمون های برگزار شده
  • صرفه جویی در منابع زمان و هزینه
  • امکان ارتقاء و اضافه کردن افزونه های جدید به نرم افزار
  • ایمن و قابل اعتماد بودن نرم افزار مدیریت یادگیری
  • سهولت در یادگیری محیط نرم افزار و کاربری آن
  • قابلیت سفارشی سازی

 

سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)

تعریف دوره های آموزشی در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

سیستم مدیریت آموزش یا learning management system این ظرفیت را برای مسئولان آموزشی ایجاد میکند که با استفاده از  این نرم افزار برای کاربران بر اساس نیازمندی هایشان دوره های آموزشی مورد نیاز را تعریف کنند. هر دوره آموزشی شامل ساعات آموزش، روزهای برگزاری و مدت دوره، مدرس، آزمون ها، سرفصل ها و مواردی از این دست است که در این نرم افزار این ویژگی ها برای تعریف و ایجاد هر کدام به خوبی وجود داشته و کار را برای معرفی دوره به کاربران برای درخواست و مشارکت تسهیل میکند.

محتوا سازی و آپلود فایل آموزشی مرتبط، در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

در نرم افزارهای مدیریت آموزش و یادگیری lms  این امکان به خوبی در نظر گرفته شده است که فایل های مورد نیاز آموزشی و کمک آموزشی چه در قالب فایل های نوشتاری و مطالب خواندنی و چه در قالب فایل های صوتی و تصویری در نرم افزار آپلود شده و در اختیار کاربران قرار گیرد. این ویژگی به خوبی میتواند مطالب آموزشی را تکمیل کرده و بسیاری از دغدغه های موجود را برای یادگیری هر چه بهتر برطرف سازد.

تعریف دوره های آموزشی در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

یکی از مسائلی که همواره برای مسئولان و مدیران آموزش از اهمیت برخوردار است نحوه مدیریت دانش آموزان و دانشجویان برای آغاز نام نویسی، مشارکت در دوره، و تعریف دقیق دوره ها چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی و آنلاین بوده است. سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) توانسته است با در نظر گرفتن فیلترهای بسیار خوب به صورت آنلاین و مجازی در تعریف و تدوین دوره های آموزشی، مشخص کردن اساتید، زمان های ثبت نام و مدت ثبت نام، طول دوره آموزشی، اساتید و آزمونهای مربوط به دوره جهت اخذ گواهی پذیرش و فیلترهایی از این دست کمک شایانی در مدیریت دوره های آموزشی مورد نیاز کرده اند.

ایجاد پنل کاربری برای هر  دانش آموز در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

از جمله نیازمندی های هر دانش آموز، دانشجو و یا کاربری که در فرایند دوره های آموزشی قرار میگیرد، بررسی جایگاه فعلی خود، میزان رشد، نتیجه آزمونهای برگزار شده و جایگاه خود در بین افراد هم دوره است. بنابراین در نظر گرفتن شاخصه هایی که فرد بتواند یک ارزیابی صحیح و کلی از خود داشته باشد و نیازمندی های خود را تشخیص دهد و بر اساس آنها برنامه ریزی داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. در نرم افزارهای مدیریت یادگیری برای هر کاربر یک پنل اختصاصی در نظر گرفته میشود که میتواند وضعیت کلی خود را بر اساس دوره هایی که در آن شرکت کرده و آزمونهایی که برگزار شده ببیند.

امکان مشارکت در سرفصل های درسی در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

بی تردید یکی از نیازمندی‌های آموزشی جهت یادگیری هر چه بهتر و تکمیل فرایند آموزش، امکان مشارکت افراد در دوره آموزشی است. در دوره های آموزشی این امکان وجود دارد که کاربران به صورت فعال مشارکت داشته و سوالات، نظرات، پیشنهادات و ابهامات خود را در حین کلاس و یا بعد از اتمام مطرح کرده و پاسخ خود را از مدرس دریافت کنند. ارتباط موثر با مدرس و از طرفی با مسئولین آموزشی به دانشجویان و دانش آموزان امکان رفع ابهامات را داده و از دیگر سو به مسئولین برگزاری دوره ها و متصدیان آموزشی کمک شایانی خواهد کرد که نیازمندی های آموزشی کاربران خود را تشخیص بدهند.

سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)

تعیین سرمشق های آموزشی در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

برای تکمیل یک دوره آموزشی عموما مدرسان برای اطمینان از تثبیت آموزه های خود به دانش آموزان و دانشجویان، از آنها میخواهند که به صورت عملی و یا کتبی یکسری تکالیف را انجام داده و برای جلسات بعدی آماده کنند و بیاورند. سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) ، ظرفیت ارائه این تکالیف را بخوبی پیش بینی کرده و ارائه داده است. هم مدرس دوره آموزشی میتواند تکالیف مورد نظر خود را از دانش آموزان به صورت فایل های صوتی، تصویری و یا با فرمت های مختلف در نرم افزار بارگذاری کند و هم از طرف دیگر دانش آموزان میتوانند با مراجعه به محل فایل  بارگذاری شده آن را برداشته و بعد از انجام تکالیف فایل های خود را بر اساس درخواست مدرس در زمان مشخص آپلود کرده و ارائه دهند. بر این اساس علاوه بر مدیریت افراد که چه کسانی تکالیف خود را انجام داده اند میتوان ارزیابی دقیقی از میزان آمادگی و یادگیری افراد در کلاس ها و دوره آموزشی انجام داد.

پیگیری وضعیت دانش آموزان در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

از مهمترین مسائلی که میتوان در فضای آموزشی بدان اشاره کرد بحث نظارت دقیق، هدفمند و به موقع نسبت به عملکرد، نیازمندی ها، وضعیت و جایگاه آموزشی دانشجو و یا دانش آموزان است. سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) با ارزیابی دقیق هر کاربر بر اساس میزان مشارکت فعال در کلاس ها و دوره های آموزشی، انجام تکالیف درسی، نمرات آزمون ها و رضایت اساتید در ارزیابی دوره ای از دانش اموزان و وضعیت دانش آموزان را میتوان با گزارش گیری از سیستم ارزیابی و بر اساس جایگاه آنها نیازمندی های آنها را مورد برنامه ریزی قرار داد.

سهولت در استفاده

بسیاری از نرم افزارها در زمینه اموزش، علیرغم ظرفیت های زیادی که داشته و کمک های بسیاری که میتوانند داشته باشند و بسیار پیشرفته نوشته شده اند، اما اساسا استفاده از آنها نه تنها بسیار مشکل است بلکه به هیچ عنوان کابر پسند نیستند. در واقع کاربران زمانی که به فضای این برنامه ها وارد میشوند بسیار سردرگم شده و اصلا از بودن در فضای برنامه لدت نمیبرند. نرم افزار مدیریت یادگیری توانسته است با طراحی بسیار ساده و کاربرپسند فضای جذاب و راحتی را برای همگی کاربران ایجاد کرده و تجربه خوشایندی را برای آنها در هر بار استفاده رقم بزند.

سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)

گزارش گیری در سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

یکی از ماژول های قابل توجه و جذاب سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) گزارش هایی است که میتوان از این سیستم دریافت کرد. در واقع این ابزار با هدف ارائه اطلاعات مختلف به مسئولان آموزشی در این سیستم طراحی شده است که میتواند اطلاعات بسیار خوبی را در مورد وضعیت دانشجویان ارائه کند.با توجه به کوئیزهایی که در طول دوره های آموزشی و همین طور آزمون های میان دوره و پایان دوره ای که برگزار شده است سیستم یک خروجی بسیار دقیق و تحلیلی ارائه میکند. این گزارشها و خروجی ها برای برنامه ریزی های آموزشی بسیار اهمیت دارد.

صرفه جویی در منابع

با استفاده از سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) در واقع هزینه چاپ مواد آموزشی و جزوات، خرید کتاب، استفاده از ابزارهای کمک آموزشی چون ویدئوکنفرانس جداگانه که میتوان گفت ملزومات نسبتا گرانی دارند را از بین می برد. سیستم های مدیریت آموزشی به مدیریت کامل برنامه ها و مطالب آموزشی کمک می کند، در نتیجه در وقت و هزینه آموزشگاه ها و همچنین دانش آموزان صرفه جویی می کند.

امکان ارتقاء و اضافه کردن افزونه های جدید به سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms )

در نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری LMS  به دلیل معماری توسعه پذیر و قابلیت تقسیم بار در زیرساخت های آن در مرور زمان این امکان وجود دارد که نه تنها چنانچه آپدیت های جدیدی از طرف شرکت های تولیدی ارائه شود میتوان آن را توسعه داد بلکه در صورت نیاز به اضافه کردن ماژول های جدید به درخواست کارفرما در طول زمان افزونه های مورد نیاز همواره ظرفیت برنامه نویسی و اضافه شدن دارند.

ایمن و قابل اعتماد بودن نرم افزار مدیریت یادگیری الکترونیکی ( lms )

نرم افزارهای مختلف بر اساس میزان اهمیت اطلاعات مورد استفاده در آنها همواره مورد حمله و هک شدن قرار میگیرند. باید بگوییم که سیستم های مدیریت یادگیری ، به این دلیل که از توابع و ادغام های بیشتری در کنار دسترسی هایی که برای نظارت بر عملکرد آن در نظر گرفته شده موجب امنیت بسیار بالای آن شده است . آنتی ویروس ها و مسدود کننده های ip نیز به این مسئله کمک می کنند.

سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)

دوره آموزشی کوتاه

نرم افزار های سیستم مدیریت آموزش با توجه به نیازمندی های مدرسان و دانش آموزان و یا دانشجویان طراحی شده اند بنابراین فضای آنها بسیار طراحی ساده ای داشته و برای تسلط بر آنها نیازمند دوره های طولانی و تخصصی نیست. معلمان و دانش آموزان با توجه به رابط کاربری ساده این نرم افزار میتوانند به راحتی و به سرعت بر محیط آن و چگونگی کاربری آن تسلط پیدا کنند.

سخن پایانی

سیستم های مدیریت آموزش با توجه به گسترش روز افزون و استقبالی که در دنیا از آنها صورت گرفته است، میتوانند جایگاه ویژه ای را در حوزه آموزش پیدا کرده و با توجه به ویژگی های هوشمند سازی و تقویت آنها در بستر هوش مصنوعی به ابزارهای سفارشی ساز برای هر موسسه و بنگاهی که دغدغه آموزش دارد تبدیل شوند. همانطور که پیش تر هم گفته شد، ویژگی های ممتازی که در این سیستم دیده شده است و در حال توسعه نیز می باشد به صورت جدی تحولی بنیادین در زمینه آموزش ایجاد کرده و میتواند در آینده سبک های جدید آموزشی را با خود در پی داشته باشد.

توصیه میشود با توجه به نیاز این روزهای مدارس و موسسات آموزشی و دانشگاهها با توجه به شیوع ویروس کرونا برای بهبود فرایند آموزش و برطرف کردن دغدغه های موجود برای مدیریت این موضوع از ابزار سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی ( lms ) در مدارس و دانشگاهها استفاده شود. ویژگی های کاربری آسان، نظارت دقیق، امنیت، مشارکت در آموزش و مواردی که قبلا هم به آنها اشاره شد از جمله مواردی است که همگی در کنار هم در این نرم افزار دیده شده است.

این سیستم با قابلیت بروزرسانی و توسعه در مرور زمان توانسته است بخش بسیار زیادی از دغدغه های مسئولین آموزشی را برطرف کرده و براساس نیاز آنها در گذر زمان میتوان به این نرم افزار ماژول های جدیدی افزود. بنابراین نگران نیازمندی هایی که ممکن است در آینده سیستم آموزشیتان دیده شوند نباشید. در صورتی که شما سازمانی هستید که نیاز به برگزاری دوره های ضمن خدمت بر بستر اینترنت دارید، می توانید با کارشناسان بخش آموزش ما تماس بگیری تا در کمترین زمان سامانه اختصاصی سازمان شما راه اندازی شود.

به گفتگو بپیوندید